TRZYLETNI PROGRAM DZIAŁAŃ
PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY

Szkoły Podstawowej nr 90 w Poznaniu

Rok szkolny 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023



Zgodnie z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2020/21
- art. 60 ust.3 p.1 ustawy z dn.14.12.2016 - Prawo Oświatowe (Dz.U. 2019. poz. 1148)

1. Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów - nie dotyczy.

2. Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych - nie dotyczy.

3. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

4. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.

5. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.


WSTĘP

Niniejszy 3-letni program profilaktyczno-wychowawczy powstał po analizie ewaluacji rocznej przeprowadzonej w Szkole Podstawowej nr 90 w Poznaniu oraz na bazie programu zeszłorocznego, który nie został zrealizowany przez pandemię koronawirusa.


PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA PLANU PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEGO:

Głównym celem realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia w oparciu o uniwersalne wartości. Program zakłada współpracę rodziców i szkoły oraz wspólne dążenie do spójność działań wychowawczych i profilaktycznych rodziny iszkoły oraz integralność wychowania z nauczaniem. Program Wychowawczo - Profilaktyczny przygotowuje dzieci do dorosłego życia w społeczeństwie, dlatego kładzie nacisk na kulturę osobistą i umiejętność współżycia w grupie, kształtowanie postaw obywatelskich, pogłębianie świadomościekologicznej, wychowanie estetyczne i zdrowotne, poznawanie dziedzictwa kulturowego zróżnicowanej etnicznie Polski jak i Europy oraz świata. Chcemy aby rodzice i uczniowie postrzegali naszą szkołę jako placówkę przyjazną, życzliwą, zapewniającą wszechstronny rozwój, który wyraża się w następujących działaniach wychowawczych i profilaktycznych:

- rozwijanie wszystkich sfer osobowości ucznia zgodnie z ideami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz Konwencji Praw Dziecka,

- kształtujemy umiejętność współistnienia w grupie rówieśniczej i społecznej przez wspólną naukę, zabawę i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu,

- inspirujemy uczniów do działań twórczych oraz własnego rozwoju,

- zachęcamy i włączamy rodziców oraz całą społeczność szkolną do działań na rzecz rozwoju życia kulturalnego w szkole i środowisku,

- dbamy o bezpieczeństwo uczniów w szkole zapobiegając zagrożeniom, przeciwdziałając zachowaniom problemowym i ryzykownym,

- kształtujemy umiejętność pomocy i współpracy z innymi ukazując wartości płynące z koleżeństwa i przyjaźni,

- promujemy i uczymy właściwych norm zachowania, poszukiwania wartości i autorytetów.

Założenia organizacyjne: Program Wychowawczo- Profilaktyczny realizują nauczyciele: program obejmuje wszystkich uczniów, poprzez spójne oddziaływania wychowawcze i profilaktyczne w trakcie organizowanej aktywności szkolnej.

- na podstawie Programu Wychowawczo-Profilaktycznego dla każdej klasy tworzy się plan ziałań wychowawczych i profilaktycznych dostosowany do potrzeb, możliwości i sytuacji wychowawczej klasy,

- zakłada się współpracę z rodzicami oraz instytucjami wspierającymi działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły,

- program jest dokumentem otwartym.


MISJA WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNA SZKOŁY:

Szkoła jest miejscem otwartym, tolerancyjnym oraz wspierającym indywidualnie każdego ucznia. Placówka wspiera rozwój uczniów w strefie wychowawczej poprzez prezentowanie nienagannych postaw jej pracowników, wspiera wychowawczo rodziny uczniów poprzez naukę norm społecznych. Szkoła jest otwarta na wielokulturowość, przez co stara się zapoznawać uczniów z różnorodnością kulturową świata ucząc ich przez to otwartości, tolerancji, empatii. Szkoła poprzez działania swoich pracowników dba o właściwy klimat sprzyjający twórczej i efektywnej pracy. Jest przyjazna dla ucznia, rodziców i nauczycieli, wspomaga wychowawczą rolę rodziny współdziałając z rodzicami /prawnymi opiekunami/ w procesie kształcenia i wychowania. Szkoła gwarantuje nauczanie przez wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną zapewniając im możliwość doskonalenia kompetencji zawodowych, zarówno przedmiotowych jak i wychowawczych.

Misją naszej szkoły jest wychowanie dziecka świadomego dokonywanych wyborów, wrażliwego i otwartego na środowisko naturalne i społeczne, w jakim funkcjonuje, pewnie poruszającego się w określonym kulturowo i światopoglądowo systemie wartości, odpowiedzialnego, prawego, krytycznego, tolerancyjnego i zdolnego do współdziałania. Profilaktyka szkoły skupia się wokół informowaniu uczniów o czyhających zagrożeniach w świecie rzeczywistym i wirtualnym.


WIZERUNEK ABSOLWENTA SZKOŁY:

Absolwent Szkoły Podstawowej nr 90 to osoba pewna swoich umiejętności i swojej indywidualnej wartości. Po ukończeniu szkoły uczeń jest świadomy tego, jakie normy społeczne uważa się za poprawne i tolerowane, stosuje swoje obycie społeczne sprawnie i jest w pełni świadomy swoich praw i obowiązków jako obywatel i członek społeczności lokalnej. Zna znaczenie poszanowania wartości, honoru, bycia uczciwym wobec siebie i świata. Absolwent Szkoły Podstawowej nr 90 jest tolerancyjny, swoim zachowaniem okazuje szacunek do szkolnych, regionalnych jak i narodowych tradycji naszego kraju i innych państw. Jest pomocny, uprzejmy, zaangażowany w życie społeczne, nie jest mu obca praca wolontariacka i udział w akcjach charytatywnych, potrafi współpracować w grupie. Absolwent jest wrażliwy na różnorodne aspekty kultury i sztuki. W obliczu zmian klimatycznych jest świadomym konsumentem, dba o środowisko, potrafi dbać o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne poprzez aktywność oraz stosowanie zasad dobrego odżywiania.

Absolwent Szkoły Podstawowej nr 90 jest świadomym uczestnikiem życia w sferze wirtualnej, potrafi korzystać z Internetu w sposób właściwy, rozpoznaje hejt oraz fake news i stawia im czynny opór. W sferach naukowych oraz życia codziennego Absolwent jest wykształcony w stopniu podstawowym zgodnie z obowiązującą podstawą programową. Dzięki uzyskanej edukacji potrafi samodzielnie znaleźć potrzebne mu informacje, uczyć się i jest skory do dalszej nauki, wysoko ceni swoje mocne strony dobrze określone w trakcie edukacji, podejmuje wyzwania dalszej edukacji, ufa swoim talentom, jest pozytywnie nastawiony do dalszej edukacji. Jest świadom potrzeby dalszego rozwoju kompetencji miękkich. Absolwent Szkoły potrafi krytycznie myśleć i wyrażać swoje zdanie w sposób jasny, stanowczy i nie obrażający kogokolwiek.


NAUCZYCIEL:

Nauczyciele pracują indywidualnie oraz jako zespół w stałej współpracy z rodzicami oraz uczniami. Są otwarci na pomysły dotyczące kwestii wychowawczych i profilaktyki płynące od uczniów i rodziców. Ich głównym zadaniem jest wspieranie ucznia w drodze edukacyjnej, podczas wspierania ucznia nauczyciel podchodzi indywidualnie do każdego z nich i dba o jego rozwój oraz wspomaga go podczas niepowodzeń i trudności. W przypadku wystąpienia trudności w nauce lub kłopotów z funkcjonowaniem w złożonej, szkolnej społeczności - szczególnie w okresie stanu wyjątkowego (jak obecnie podczas pandemii koronawirusa), nauczyciel dba o poprawę sytuacji niezwłocznie informując rodziców i opiekunów o konieczności podjęcia działań, m.in. spotkań, rozmów (również online), warsztatów integracyjnych i innych. Nauczyciele są zobowiązani do równego traktowania uczniów, co oznacza, że każdy uczeń może liczyć na bezpośrednie zainteresowanie nauczyciela jego postępami w edukacji lub jego problemami. By zwiększyć zainteresowanie nauką oraz rozwojem emocjonalnym nauczyciele powinni stosować pozytywne ocenianie, które rozumiane jest jako wskazywanie w trakcie oceniania pozytywnych aspektów oceny pracy ucznia, a nie tylko ich negatywów (możliwa forma jako przykład: sprawdzian jest oceniany zielonym długopisem, którym nauczyciel nanosi plusy i komentarze pozytywne, braki są podsumowane pobocznie i całość sumowana jest na ogólną ocenę). Prowadzenie edukacji międzyprzedmiotowej jest pożądane oraz istotne w celu zacieśniania więzi.

Zadania edukacyjne polegające na tworzeniu projektów, w tym międzyprzedmiotowych (np. połączenie geografii i historii jest rozwijające szerszą perspektywę i wymaga wzmożonej współpracy pomiędzy nauczycielami) są ciekawe, wymagają zaangażowania i tworzenia nowych relacji, co wspomaga ogólny rozwój uczniów.

Nauczyciele swoją postawą powinni wskazywać właściwą ścieżkę rozwoju uczniom, którzy większość swoich dni spędzają wśród grona nauczycielskiego - zaciekawienie światem, otwartość, komunikatywność, kompetentność, przyjazne nastawienie - to cechy których nie powinno zabraknąć u nauczyciela. Nauczyciel, powinien motywować ucznia do nauki, wspierać rozwoju, by dziecko samo mogło stawiać sobie cele i obserwować własne postępy. Dzieci i młodzież powinny być wspierane w samodzielnym poszukiwaniu, odkrywaniu i kreatywnym rozwiązywaniu problemów.


NOWOCZESNE PODEJŚCIE DO EDUKACJI I ZAGADNIEŃ WYCHOWAWCZYCH:

Zgodnie z przedstawionymi wnioskami nauczycieli zawartymi w sprawozdaniu podsumowującym ewaluację programu profilaktyczno-wychowawczego z roku 2019/2020 szkoła jest zobowiązana do podjęcia działań mających na celu wprowadzenie ich postulatów:

- Analiza i wdrożenie nauczania bez oceniania

- Działania lobbujące na rzecz odejścia od egzaminów klas ósmych

- Przejście z motywacji zewnętrznej na motywację wewnętrzną przez stosowanie zaleceń zawartych w niniejszym programie

- Prowadzenie szkoleń dla rodziców - wychowanie bez kar i nagród

- Wzmocnienie samorządności wśród uczniów - rzeczywista sprawczość i opiniotwórczość

- Rezygnacja z punktowego sposobu oceniania zachowania na rzecz samooceny

Oczekiwane efekty

Realizacja zadań wynikających z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego w środowisku szkolnym przyczyni się do podniesienia jakości pracy szkoły w zakresie oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych. Wzrośnie poziom poczucia bezpieczeństwa w wymiarze indywidualnym i zbiorowym, a zmniejszy się ilość zachowań ryzykownych, niebezpiecznych zagrażających życiu i zdrowiu fizycznemu i psychicznemu. Uczniowie nabędą umiejętności prospołecznych, które przyczynią się do ukształtowania prawidłowych postaw patriotycznych i obywatelskich oraz właściwych postaw i postępowania wobec innych ludzi zrozumienia, szacunku, empatii i tolerancji oraz umiejętności komunikacji interpersonalnej. Podniesienie efektywności oddziaływań w zakresie nauczania, rozbudzanie zainteresowań i pasji, przyczyni się do wzrostu poziomu wiedzy, osiągnięć i sukcesów szkolnych uczniów.

Aktywne włączenie się uczniów w życie szkoły i klasy spowoduje wzrost poczucia odpowiedzialności oraz przynależności do klasy i zbiorowości szkolnej. Nastąpi wzmocnienie współpracy, zaufania i pozytywnej komunikacji na linii szkoła-rodzice-uczeń. Szkoła stanie się miejscem współdziałania, bezpiecznym i przyjaznym dla uczniów, rodziców i nauczycieli.


Ewaluacja

Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 90 jest otwarty i będzie podlegać systematycznej ewaluacji, a ewentualne zmiany zostaną uwzględnione w następnym roku szkolnym. W ewaluacji będą wykorzystane opinie uczniów, rodziców, nauczycieli. Stosujemy następujące sposoby ewaluacji:

- Ankiety online przeprowadzane co semestr wśród uczniów, nauczycieli, rodziców;

- Badanie opinii na zebraniach samorządu uczniowskiego, na spotkaniach z rodzicami oraz corocznych Naradach Obywatelski o Edukacji

- Obserwacje i analizy osiągnięć szkolnych oraz zmian w zachowaniu, postawach i działaniu uczniów;

- Analiza dokumentacji szkolnej i zmian w niej zawartych.

- Działania wychowawcze i profilaktyczne szkoły, po przeprowadzonej wcześnie diagnozie i dokładnej analizie sprawozdań wychowawców, będą corocznie modyfikowane w ramach potrzeb.


DZIAŁANIA WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE, CELE DZIAŁAŃ ORAZ OSOBY


ODPOWIEDZIALNE ZA WDRAŻANIE PROGRAMU

Proponowane działania powinny zostać wdrożone do codziennego funkcjonowania szkoły w celu poprawy jakości działań wychowawczo-profilaktycznych w placówce. W przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej, jak trwająca pandemia koronawirusa działania powinny znajdować swoje alternatywy w wersji online (np. wycieczki wirtualne, praca w grupach przez Internet, spotkania online).


Cel: Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych

Zadania:

  • Zapewnienie wymaganych warunków realizacji podstawy programowej (zakup pomocy dydaktycznych i wyposażenie sal);
  • Prowadzenie zajęć rozwijających zainteresowania - m. in. Koło naukowców "Grafen";
  • realizacja programu kształcenia kompetencji kluczowych;
  • IZ do wiadomości ucznia i rodzica, zamieszczanie w dzienniku elektronicznym;
  • Wspólne planowanie z uczniem pracy;
  • Podawanie celów w języku ucznia i kryteriów sukcesu (zwłaszcza przy wprowadzaniu nowego materiału);
  • Organizacja konkursów na poziomie szkolnym i międzyszkolnym, przygotowywanie do konkursów pozaszkolnych;
  • realizacja projektów zespołowych i międzyklasowych (w tym MGW);
  • Dzielenie się wynikami swojej pracy;
  • realizacja zadań w ramach poszerzonej edukacji (np. plastycznej, teatralnej)
  • Objęcie systematyczną pomocą psychologiczną dzieci, które potrzebują dodatkowego wsparcia, spotkania wychowawcy z psychologiem z Poradni PP i rodzicem;
  • prowadzenie rewalidacji oraz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
  • rozpoznawanie indywidualnych predyspozycji oraz potrzeb rozwojowych dzieci w zerówce przez psychologa szkolnego, diagnozowanie gotowości szkolnej
  • prowadzenie działań mediacyjnych w sytuacjach kryzysowych przez psychologa oraz zespół pedagogów szkolnych
  • zapobieganie i minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych u dzieci
  • prowadzenie zajęć z profilaktyki uzależnień (w ramach środków otrzymanych od AA)

Cel: Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych

Zadania:

  • korzystanie z platform edukacyjnych (G-Suite dla szkół i uczelni);
  • Stosowanie metod TIK na lekcjach ;
  • korzystanie z platform edukacyjnych (np. wykorzystywanie programów; komputerowych i kodów QR, stosowanie aplikacji typu Kahoot);
  • Pozyskiwanie od wydawnictw kodów dostępu do edukacyjnych materiałów cyfrowych;
  • Wdrażanie zasad bezpieczeństwa cyfrowego dla uczniów i nauczycieli;
  • Prowadzenie zajęć dotyczących netykiety;
  • Prelekcje dla uczniów na temat bezpiecznego korzystania z sieci - współpraca ze strażą miejską i urzędem miasta;
  • Podtrzymanie zasad korzystania ze sprzętu elektronicznego przez uczniów (regulamin ucznia);
  • Szkolenia kadry w zakresie platform edukacyjnych, narzędzi cyfrowych i ich obsługi

Cel: Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych

Zadania:

  • Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych (prowadzenie lekcji wychowawczych w kl. IV-VIII, zajęć arteterapii i biblioterapii w kl. I-III; prelekcje straży miejskiej i policji; prowadzenie akcji profilaktycznych, np. Uzależnienia są groźne);
  • Kształtowanie świadomego obywatela (przedstawienie różnych form patriotyzmu, gromadzenie wiedzy o patronie szkoły, historii dzielnic i miasta, dbałość o środowisko i lokalną społeczność, uświadomienie celowości działań proobywatelskich i patriotycznych itp.);
  • Udział w akcjach charytatywnych (m.in. organizowanych przez PCK) oraz ich organizacja na terenie szkoły (np. kiermasz);
  • Wybory do samorządu szkolnego i klasowego;
  • Wspieranie inicjatyw uczniowskich;
  • Rozwijanie przedsiębiorczości (np. SKO, przygotowanie stoisk i oferty na kiermasze, pikniki);
  • Rozwijanie kreatywności uczniów (przygotowanie koncertów, przedstawień i prezentacji; zajęcia pozalekcyjne; udział w konkursach);
  • Rozwój doradztwa zawodowego (m.in. zajęcia preorientacji zawodowej z psychologiem w klasach 7-8, elementy wiedzy o różnych zawodach na wszystkich przedmiotach i poziomach edukacyjnych; planowanie własnego rozwoju i wspieranie w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych);
  • Udzielanie wsparcia osobom zagrożonym odrzuceniem i dyskryminacją, wsparcie dla obcokrajowców wśród uczniów naszej szkoły;
  • Przypominanie zasad współżycia społecznego;
  • Prowadzenie lekcji językowego i komunikacyjnego sovoire-vivre'u;
  • Bezpośrednie reagowanie na agresję słowną i wulgaryzmy
  • Propagowanie zdrowego trybu życia (organizacja Dnia Sportu i zawodów, promocja aktywnego stylu życia i zdrowego żywienia, zachęcanie do udziału w zajęciach sportowych oferowanych w mieście)

Cel: Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży

Zadania:

  • Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów (II sem. roku szkolnego 2020/21);
  • Zwiększenie efektywności dyżurów (dostosowanie planu dyżurów do potrzeb);
  • Udzielanie wsparcia i uwrażliwianie na krzywdę ludzką;
  • Współpraca z policją i strażą miejską

Cel: Zadania z koncepcji pracy i rozwoju szkoły na lata 2015 – 2020

Zadania:

  • Podsumowanie efektów planu pięcioletniego i przygotowanie planu działania na kolejny okres
    (podwaliny pod jubileusz szkoły w roku 2024)

Cel: Utrzymanie unikalnego charakteru szkoły

Zadania:

  • Utrzymanie klas z poszerzoną edukacją muzyczną i plastyczną, a także klas dwujęzycznych;
  • Podtrzymanie współpracy z Instytutem Goethego;
  • Organizowanie wydarzeń kulturalnych, będących wizytówką szkoły;
  • Poszukiwanie nowych ścieżek rozwoju placówki (pozyskiwanie środków na wyposażenie szkoły, remonty i tworzenie kreatywnej przestrzeni dla uczniów)

Cel: Promocja szkoły

Zadania:

  • Unowocześnienie strony szkoły;
  • Zwiększenie udziału profilu facebook'owego szkoły w promocji;
  • Przygotowanie atrakcyjnego i unikalnego modelu Drzwi Otwartych (dostosowanego do możliwości);
  • Stworzenie nowego filmu promującego szkołę;
  • Współpraca z lokalną społecznością (organizowanie pikników, wydarzeń kulturalnych, zaznaczenie swojej obecności na terenie rejonu);
  • Przygotowanie przez uczniów ulotek i plakatów w trzech językach (w formie konkursu);
  • Organizacja konkursów międzyszkolnych

Cel: Wnioski z ewaluacji wewnętrznej

Zadania:

  • Wzbogacenie oferty konkursów wewnątrzszkolnych i uatrakcyjnienie dodatkowych zadań projektowych
  • Wyszukiwanie atrakcyjnych konkursów
  • Propozycje od nauczycieli np. Mem o tematyce…, tik tok, tutorial, konkurs fotograficzny
  • Stosowanie na lekcjach metod aktywizacyjnych, wykorzystywanie narzędzi TIKTOK
  • Lektura fachowa
  • Udział w doskonaleniu zawodowym
  • Wykorzystywanie zdobytej wiedzy w praktyce – obserwacje lekcji, lekcje koleżeńskie
  • Utrzymać organizowanie dni tematycznych z uwzględnieniem inicjatyw uczniowskich
  • Ogólnoszkolny wieloroczny projekt Szkoły otwartej na wielokulturowość
  • Dni tematyczne- propozycje SU oraz Klubu Wolontariatu (sonda wśród uczniów)
  • Rozbudzanie poczucia sprawstwa wśród uczniów, idei przedsiębiorczości, aktywizacja na polu życia społecznego szkoły

Cel: Wnioski z nadzoru pedagogicznego

Zadania:

  • Częstsze stosowanie metody projektu w trakcie realizacji materiału dydaktycznego.
  • Popularyzacja metody projektu wśród nauczycieli
  • Korzystanie z gotowych propozycji
  • Zaktywizowanie w zakresie inicjatyw Samorządu Uczniowskiego
  • Zwiększenie poczucia sprawstwa u dzieci
  • Zachęta do inicjowania działań atrakcyjnych dla społeczności uczniowskiej
  • Sondaż oczekiwań
  • Stałe modyfikowanie opracowanego systemu oceniania zachowania
  • Współpraca nauczycieli, rodziców, pracowników szkoły przy analizie sytuacji problemowych
  • Wykorzystywanie wszystkich możliwości systemu oceniania zachowania, w szczególności pozytywnego oceniania zachowania uczniów
  • Weryfikacja systemu punktowego zmierzająca do zaprzestania stosowania go i wprowadzenie innego systemu, który zostanie opracowany wspólnie przez całą szkolną społeczność
  • Ocena skuteczności wprowadzanych zmian



Szkoła Podstawowa nr 90

ul. Chociszewskiego 56 | 60-261 Poznań
tel. +48 61 8 672 067
adres e-doręczeń AE: PL-60077-62459-FDVEW-17
spnr90@wp.pl