1. Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów - nie dotyczy.
2. Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych - nie dotyczy.
3. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
4. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
5. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
Niniejszy 3-letni program profilaktyczno-wychowawczy powstał po analizie ewaluacji rocznej przeprowadzonej w Szkole Podstawowej nr 90 w Poznaniu oraz na bazie programu zeszłorocznego, który nie został zrealizowany przez pandemię koronawirusa.
Głównym celem realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia w oparciu o uniwersalne wartości. Program zakłada współpracę rodziców i szkoły oraz wspólne dążenie do spójność działań wychowawczych i profilaktycznych rodziny iszkoły oraz integralność wychowania z nauczaniem. Program Wychowawczo - Profilaktyczny przygotowuje dzieci do dorosłego życia w społeczeństwie, dlatego kładzie nacisk na kulturę osobistą i umiejętność współżycia w grupie, kształtowanie postaw obywatelskich, pogłębianie świadomościekologicznej, wychowanie estetyczne i zdrowotne, poznawanie dziedzictwa kulturowego zróżnicowanej etnicznie Polski jak i Europy oraz świata. Chcemy aby rodzice i uczniowie postrzegali naszą szkołę jako placówkę przyjazną, życzliwą, zapewniającą wszechstronny rozwój, który wyraża się w następujących działaniach wychowawczych i profilaktycznych:
- rozwijanie wszystkich sfer osobowości ucznia zgodnie z ideami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz Konwencji Praw Dziecka,
- kształtujemy umiejętność współistnienia w grupie rówieśniczej i społecznej przez wspólną naukę, zabawę i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu,
- inspirujemy uczniów do działań twórczych oraz własnego rozwoju,
- zachęcamy i włączamy rodziców oraz całą społeczność szkolną do działań na rzecz rozwoju życia kulturalnego w szkole i środowisku,
- dbamy o bezpieczeństwo uczniów w szkole zapobiegając zagrożeniom, przeciwdziałając zachowaniom problemowym i ryzykownym,
- kształtujemy umiejętność pomocy i współpracy z innymi ukazując wartości płynące z koleżeństwa i przyjaźni,
- promujemy i uczymy właściwych norm zachowania, poszukiwania wartości i autorytetów.
Założenia organizacyjne: Program Wychowawczo- Profilaktyczny realizują nauczyciele: program obejmuje wszystkich uczniów, poprzez spójne oddziaływania wychowawcze i profilaktyczne w trakcie organizowanej aktywności szkolnej.
- na podstawie Programu Wychowawczo-Profilaktycznego dla każdej klasy tworzy się plan ziałań wychowawczych i profilaktycznych dostosowany do potrzeb, możliwości i sytuacji wychowawczej klasy,
- zakłada się współpracę z rodzicami oraz instytucjami wspierającymi działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły,
- program jest dokumentem otwartym.
Szkoła jest miejscem otwartym, tolerancyjnym oraz wspierającym indywidualnie każdego ucznia. Placówka wspiera rozwój uczniów w strefie wychowawczej poprzez prezentowanie nienagannych postaw jej pracowników, wspiera wychowawczo rodziny uczniów poprzez naukę norm społecznych. Szkoła jest otwarta na wielokulturowość, przez co stara się zapoznawać uczniów z różnorodnością kulturową świata ucząc ich przez to otwartości, tolerancji, empatii. Szkoła poprzez działania swoich pracowników dba o właściwy klimat sprzyjający twórczej i efektywnej pracy. Jest przyjazna dla ucznia, rodziców i nauczycieli, wspomaga wychowawczą rolę rodziny współdziałając z rodzicami /prawnymi opiekunami/ w procesie kształcenia i wychowania. Szkoła gwarantuje nauczanie przez wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną zapewniając im możliwość doskonalenia kompetencji zawodowych, zarówno przedmiotowych jak i wychowawczych.
Misją naszej szkoły jest wychowanie dziecka świadomego dokonywanych wyborów, wrażliwego i otwartego na środowisko naturalne i społeczne, w jakim funkcjonuje, pewnie poruszającego się w określonym kulturowo i światopoglądowo systemie wartości, odpowiedzialnego, prawego, krytycznego, tolerancyjnego i zdolnego do współdziałania. Profilaktyka szkoły skupia się wokół informowaniu uczniów o czyhających zagrożeniach w świecie rzeczywistym i wirtualnym.
Absolwent Szkoły Podstawowej nr 90 to osoba pewna swoich umiejętności i swojej indywidualnej wartości. Po ukończeniu szkoły uczeń jest świadomy tego, jakie normy społeczne uważa się za poprawne i tolerowane, stosuje swoje obycie społeczne sprawnie i jest w pełni świadomy swoich praw i obowiązków jako obywatel i członek społeczności lokalnej. Zna znaczenie poszanowania wartości, honoru, bycia uczciwym wobec siebie i świata. Absolwent Szkoły Podstawowej nr 90 jest tolerancyjny, swoim zachowaniem okazuje szacunek do szkolnych, regionalnych jak i narodowych tradycji naszego kraju i innych państw. Jest pomocny, uprzejmy, zaangażowany w życie społeczne, nie jest mu obca praca wolontariacka i udział w akcjach charytatywnych, potrafi współpracować w grupie. Absolwent jest wrażliwy na różnorodne aspekty kultury i sztuki. W obliczu zmian klimatycznych jest świadomym konsumentem, dba o środowisko, potrafi dbać o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne poprzez aktywność oraz stosowanie zasad dobrego odżywiania.
Absolwent Szkoły Podstawowej nr 90 jest świadomym uczestnikiem życia w sferze wirtualnej, potrafi korzystać z Internetu w sposób właściwy, rozpoznaje hejt oraz fake news i stawia im czynny opór. W sferach naukowych oraz życia codziennego Absolwent jest wykształcony w stopniu podstawowym zgodnie z obowiązującą podstawą programową. Dzięki uzyskanej edukacji potrafi samodzielnie znaleźć potrzebne mu informacje, uczyć się i jest skory do dalszej nauki, wysoko ceni swoje mocne strony dobrze określone w trakcie edukacji, podejmuje wyzwania dalszej edukacji, ufa swoim talentom, jest pozytywnie nastawiony do dalszej edukacji. Jest świadom potrzeby dalszego rozwoju kompetencji miękkich. Absolwent Szkoły potrafi krytycznie myśleć i wyrażać swoje zdanie w sposób jasny, stanowczy i nie obrażający kogokolwiek.
Nauczyciele pracują indywidualnie oraz jako zespół w stałej współpracy z rodzicami oraz uczniami. Są otwarci na pomysły dotyczące kwestii wychowawczych i profilaktyki płynące od uczniów i rodziców. Ich głównym zadaniem jest wspieranie ucznia w drodze edukacyjnej, podczas wspierania ucznia nauczyciel podchodzi indywidualnie do każdego z nich i dba o jego rozwój oraz wspomaga go podczas niepowodzeń i trudności. W przypadku wystąpienia trudności w nauce lub kłopotów z funkcjonowaniem w złożonej, szkolnej społeczności - szczególnie w okresie stanu wyjątkowego (jak obecnie podczas pandemii koronawirusa), nauczyciel dba o poprawę sytuacji niezwłocznie informując rodziców i opiekunów o konieczności podjęcia działań, m.in. spotkań, rozmów (również online), warsztatów integracyjnych i innych. Nauczyciele są zobowiązani do równego traktowania uczniów, co oznacza, że każdy uczeń może liczyć na bezpośrednie zainteresowanie nauczyciela jego postępami w edukacji lub jego problemami. By zwiększyć zainteresowanie nauką oraz rozwojem emocjonalnym nauczyciele powinni stosować pozytywne ocenianie, które rozumiane jest jako wskazywanie w trakcie oceniania pozytywnych aspektów oceny pracy ucznia, a nie tylko ich negatywów (możliwa forma jako przykład: sprawdzian jest oceniany zielonym długopisem, którym nauczyciel nanosi plusy i komentarze pozytywne, braki są podsumowane pobocznie i całość sumowana jest na ogólną ocenę). Prowadzenie edukacji międzyprzedmiotowej jest pożądane oraz istotne w celu zacieśniania więzi.
Zadania edukacyjne polegające na tworzeniu projektów, w tym międzyprzedmiotowych (np. połączenie geografii i historii jest rozwijające szerszą perspektywę i wymaga wzmożonej współpracy pomiędzy nauczycielami) są ciekawe, wymagają zaangażowania i tworzenia nowych relacji, co wspomaga ogólny rozwój uczniów.
Nauczyciele swoją postawą powinni wskazywać właściwą ścieżkę rozwoju uczniom, którzy większość swoich dni spędzają wśród grona nauczycielskiego - zaciekawienie światem, otwartość, komunikatywność, kompetentność, przyjazne nastawienie - to cechy których nie powinno zabraknąć u nauczyciela. Nauczyciel, powinien motywować ucznia do nauki, wspierać rozwoju, by dziecko samo mogło stawiać sobie cele i obserwować własne postępy. Dzieci i młodzież powinny być wspierane w samodzielnym poszukiwaniu, odkrywaniu i kreatywnym rozwiązywaniu problemów.
Zgodnie z przedstawionymi wnioskami nauczycieli zawartymi w sprawozdaniu podsumowującym ewaluację programu profilaktyczno-wychowawczego z roku 2019/2020 szkoła jest zobowiązana do podjęcia działań mających na celu wprowadzenie ich postulatów:
- Analiza i wdrożenie nauczania bez oceniania
- Działania lobbujące na rzecz odejścia od egzaminów klas ósmych
- Przejście z motywacji zewnętrznej na motywację wewnętrzną przez stosowanie zaleceń zawartych w niniejszym programie
- Prowadzenie szkoleń dla rodziców - wychowanie bez kar i nagród
- Wzmocnienie samorządności wśród uczniów - rzeczywista sprawczość i opiniotwórczość
- Rezygnacja z punktowego sposobu oceniania zachowania na rzecz samooceny
Realizacja zadań wynikających z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego w środowisku szkolnym przyczyni się do podniesienia jakości pracy szkoły w zakresie oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych. Wzrośnie poziom poczucia bezpieczeństwa w wymiarze indywidualnym i zbiorowym, a zmniejszy się ilość zachowań ryzykownych, niebezpiecznych zagrażających życiu i zdrowiu fizycznemu i psychicznemu. Uczniowie nabędą umiejętności prospołecznych, które przyczynią się do ukształtowania prawidłowych postaw patriotycznych i obywatelskich oraz właściwych postaw i postępowania wobec innych ludzi zrozumienia, szacunku, empatii i tolerancji oraz umiejętności komunikacji interpersonalnej. Podniesienie efektywności oddziaływań w zakresie nauczania, rozbudzanie zainteresowań i pasji, przyczyni się do wzrostu poziomu wiedzy, osiągnięć i sukcesów szkolnych uczniów.
Aktywne włączenie się uczniów w życie szkoły i klasy spowoduje wzrost poczucia odpowiedzialności oraz przynależności do klasy i zbiorowości szkolnej. Nastąpi wzmocnienie współpracy, zaufania i pozytywnej komunikacji na linii szkoła-rodzice-uczeń. Szkoła stanie się miejscem współdziałania, bezpiecznym i przyjaznym dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 90 jest otwarty i będzie podlegać systematycznej ewaluacji, a ewentualne zmiany zostaną uwzględnione w następnym roku szkolnym. W ewaluacji będą wykorzystane opinie uczniów, rodziców, nauczycieli. Stosujemy następujące sposoby ewaluacji:
- Ankiety online przeprowadzane co semestr wśród uczniów, nauczycieli, rodziców;
- Badanie opinii na zebraniach samorządu uczniowskiego, na spotkaniach z rodzicami oraz corocznych Naradach Obywatelski o Edukacji
- Obserwacje i analizy osiągnięć szkolnych oraz zmian w zachowaniu, postawach i działaniu uczniów;
- Analiza dokumentacji szkolnej i zmian w niej zawartych.
- Działania wychowawcze i profilaktyczne szkoły, po przeprowadzonej wcześnie diagnozie i dokładnej analizie sprawozdań wychowawców, będą corocznie modyfikowane w ramach potrzeb.
Proponowane działania powinny zostać wdrożone do codziennego funkcjonowania szkoły w celu poprawy jakości działań wychowawczo-profilaktycznych w placówce. W przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej, jak trwająca pandemia koronawirusa działania powinny znajdować swoje alternatywy w wersji online (np. wycieczki wirtualne, praca w grupach przez Internet, spotkania online).
Zadania:
Zadania:
Zadania:
Zadania:
Zadania:
Zadania:
Zadania:
Zadania:
Zadania:
Miasto Poznań realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich Zdalna Szkoła+.
ul. Chociszewskiego 56 | 60-261 Poznań
tel. +48 61 8 672 067
adres e-doręczeń AE: PL-60077-62459-FDVEW-17
spnr90@wp.pl